Виховний захід«Багата земля талановитими людьми»
Мета: ознайомити учнів школи з техніками сучасного
живопису, з творчістю місцевого митця; розвивати творчі здібності учнів;
виховувати любов до мистецтва; прищеплювати потяг до творчості та постійного пошуку
прекрасного; виховувати духовну культуру, естетичні уподобання.
Оснащення
• Зоровий
ряд: галерея картин місцевого художника та учнів школи.
Музичний
ряд: аудіозаписи музичного супроводу.
• Літературний
ряд: афоризми про мистецтво та художників; Д. Симоненко «Чарівні
олівці»; В.Чепурко «Фарби для України»,
«Кольори щастя та невдачі».
• Обладнання:
святково накриті столи з чаєм та
солодощами.
Вища похвала художнику — це коли перед
його твором забуваєш про навколишнє (Г. Лессінг).
Художник — єдина істота, для якого все навколо —одкровення
(Л. Льюїсон).
Хто нічого не хоче, ні на що не сподівається і нічого не
боїться, той не може бути художником (А. Чехов).
ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий. Добрий день,
шановні гості та учні нашої школи!
2-й ведучий. Вітаємо вас
на наших мистецьких посиденьках!
1-й ведучий. Ми сьогодні
зібралися, щоб дізнатися більше про творчість нашого місцевого художника.
2-й ведучий. Художник —
це людина, яка на професійному рівні займається образотворчим та необразотворчим
мистецтвом.
1-й ведучий. Марсель Ашар
сказав: «Справжній художник спочатку творить для себе, потім — для друзів і
знайомих, і лише потім — для грошей».
2-й ведучий. Мистецтво
відображує реальне життя в своєрідній формі художніх образів. Кожне явище життя,
кожний побачений предмет художник опрацьовує у своїй свідомості та переживаннях,
збагачених творчою фантазією і професійним досвідом, а потім уже подає його в
образній формі. Чим вища майстерність художника, чим багатший його життєвий
досвід, чим глибші його почуття та задум, тим сильнішим с вплив створених ним
художніх образів на глядача. Сила впливу природи на людину, глибокі переживання
і думки, що викликає природа, створили жанр в образотворчому мистецтві, який
називаємо пейзажем.
Він здатний зміцнити дух людини, зробити її внутрішній
світ багатшим. Твори живопису часто порівнюють із музикою, у якій окремий звук
сам по собі нічого не виражає, але в гармонії з іншими звуками справляє значне
враження.
1-й ведучий
Соловейко пісню
вранці заспівав,
Наш художник в руки
пензля взяв.
Малювати буде день і
ніч,
Щоб красива на
малюнку була піч.
2-й ведучий
Щоб довкола барви
милувались,
На роботу люди щоб
збирались,
Діти на уроках не
барились,
Щоб добра й краси
навчились.
(Учні та гості слухають «Баладу про художника».)
Один художник приїжджав
До моря на етюди.
І шторм гримів на сто октав,
І він той шторм намалював,
І дивувались люди.
Його картина обійшла
І виставки, й музеї.
Неждано слава немала
Крилом торкнулася чола,
А він – не звик до неї.
Він звик до праці і думок,
А тут, як грім із неба,
Відсіль – дзвінок, відтіль – дзвінок,
І він – майстерно на замок,
Бо скрізь бувати треба.
І він ходив, і він встигав,
Його усюди ждали.
Він мав сто сот нагальних справ,
Він щедро лаври пожинав,
А друзі – малювали.
Художник бачив, як вони
Красиво і розкруто
Ішли до тої глибини,
Сягали тої тайни,
Що він не зміг сягнути.
Він ревнував і лютував,
Він зачинявсь до ранку,
Він малював і шматував,
Він над полотнами ридав, -
Чолом – в етюдну рамку.
То був страшний, важкий урок
Відомості і слави.
Не та рука, не той мазок,
Не той розлогий плин думок,
Не той політ уяви.
Але – о диво! Відтепер,
Кумира сотворивши,
Усе сприймали як шедевр,
І так художник в шані вмер,
До старості доживши.
А невблаганний час минав
І все судив нещадно:
Лише етюд, де рокотав
Безсмертний шторм на сто октав,
Він залишив нащадкам.
(Микола Луків)
1-й ведучий. Професійне свято художника відзначають у другу неділю
жовтня, одразу після дня вчителя. Як ви вважаєте чому? (Обговорення за
круглим столом.) У народі говорять: «Маєш талант — отже, талановитий у
всьому». На підтвердження цих слів наведемо найвідоміші приклади: Леонардо да
Вінчі — геніальний дослідник, інженер, художник; Тарас Григорович Шевченко —
художник, поет, літератор; Мікеланджело, А. Куїнджі та багато інших.
2-й ведучий. За допомогою
мистецтва можна висловити любов до рідної землі, оспівати все, що навіки
залишиться найдорожчим, і передати свої почуття іншим людям. Чи це поетичне слово
або твір живопису — головне, щоб його творили щиро, натхненно, щоб люди могли
зрозуміти, який настрій, які почуття хвилювали художника, коли він писав свій
твір.
1-й ведучий. Чарівна
краса й багатство барв природи породила в образотворчому мистецтві різні види
пейзажу. У російському пейзажі XIX ст. романтичні традиції відіграли
важливу роль у творчості М. Воробйова та І. Айвазовського. На другу половину XIX ст. припадає розквіт
реалістичного пейзажу, взаємопов'язаного із діяльністю передвижників.
Тенденція до зображення перехідних станів природи, лірична насиченість є
характерними для творчості О. Саврасова.
Домінує пейзаж у майстрів імпресіонізму (К. Моне, К.
Піссарро, А. Сіслей), які вважали роботу на пленері обов'язковою умовою для
створення пейзажного образу. На межі XIX і XX ст. у
пейзажі виникли декілька напрямів, що розвивають принципи імпресіоністичного
пейзажу і водночас є антагоністичними з ними.
У мистецтві XX ст. багато майстрів
намагалися знайти найстійкіші риси певного ландшафтного мотиву, очищуючи його
від усього минущого. Інші за допомогою лікувальних або драматично напружених
кольорів, співзвучностей підкреслюють внутрішню динаміку ландшафту, а інколи —
його національну своєрідність. Інші під впливом художньої фотографії акцентують
увагу на химерності та психологічній виразності мотиву. У XX ст. в Європі
та Америці був поширеним індустріальний пейзаж, що досить часто трактував світ
техніки як своєрідну антиприроду (Ч. Демут, Н. Спенсер, Ч. Міллер у СІПА).
Міський пейзаж футуристів і експресіоністів часто набуває загострено
агресивного або відчуженого вигляду, проник-нутий настроями трагічної безвиході
або жалю.
Український живопис останньої третини XIX — поч. XX ст. у своєму розвитку
зважав на досягнення національних митців попередньої доби і передусім — на
творчість Шевченка, з іменем якого пов'язане ставлення й утвердження реалізму.
2-й ведучий. Найближче
мені до душі український живопис останньої третини XIX — початку XX ст., зокрема пейзажі
С. Світославського, П. Шевченка, С. Васильківського, М. Мурашка.
У середині 1880-х рр. український пейзажний живопис
збагатився полотнами талановитих митців, з-поміж яких одне з найпочесшших місць
належить С. Світославському (1857—1931). Внутрішній вигляд селянського двору,
глуха вулиця провінційного містечка, тихий закуток передмістя — такими були
сюжети багатьох живописних полотен цього майстра. Надалі пейзажі художника
набувають дедалі відчутнішого соціального звучання, про що свідчать, зокрема
картини «Вулиця повітового міста» та «Миргород». Одним з найулюбленіших його
мотивів було зображення київських передмість, що він майстерно розробив,
зокрема, у картинах «Зима. Околиця Києва» та «Околиця Києва. Літо».
Видатним майстром пейзажу був і сучасник С.
Світославського П. Левченко (1856—1917). Він також любив зображувати прості
невибагливі сюжети: глухі куточки сіл і провінційних містечок, похилені хати,
старі вітряки. У своїх картинах і етюдах («Стара хата», «Блакитна хата», «Опівдні.
Хата») П. Левченко успішно розв'язує складні завдання, зокрема пов'язані із
сонячним освітленням, з чим не завжди могли впоратися навіть найвидатніші
пейзажисти.
Ми також маємо свого відомогот пейзажиста – це Микола Степанович Главчев.
3-й ведучий. Хоча вже досить багато років Микола Степанович не живе в Нестерівцях,
проте завжди, коли випадала вільна хвилина, відвідував своє рідне село.
Народився Микола Степанович 24 серпня 1927
року в
нашому селі. Дитячі та юнацькі роки
майбутнього митця пройшли у часи складних випробувань в Україні. Важкі роки
голодомору 1932-1933р.р. Микола Степанович згадує зі сльозами на очах. Йому,
шестирічному хлоп’яті, теж довелося голодувати. Мама не випускала його самого на вулицю, боялася, щоб не з’їли, бо в
селі були такі випадки. Від голоду помер
його дідусь, за ним пішла на той світ і бабуся.
4-й ведучий. Справжнє прізвище Миколи Степановича – Глевич, яке він
з невідомих причин змінив у студентські роки на Главчев.
Перші кроки до малювання Микола ще зробив в
дитинстві. Певно,сама природа, яка
оточувала хлопця, і спонукала його взятися за олівець, а потім за пензель.Коли
став ходити до Нестеровецької неповної середньої школи, то найбільше йому
подобалося нишком малювати на уроках математики, за що йому нераз перепадало.
Та й батько Миколи Степановича, Степан Стратонович теж був майстром на всі
руки. Працюючи ковалем, виготовляв такі «затійливі» огорожі, ворота, що любо
було дивитися. Але війна забрала його в свою чорну прірву, він зник безвісти десь
під Уманню. Отой страшний солдатський трикутник з жорстоким вироком довго
зберігався в хаті Глевичів.
Залишилася одинока мати Євдокія Федорівна із
14-річним сином, яка щод-
нини оплакувала свою гірку
вдовину долю, побиваючись за чоловіком і вимолюючи в Бога гарної долі єдиному
сину.
3-й ведучий. У 1944 році радянські
війська звільнили Нестерівці від німецько-фашистських загарбників. Ровесники Миколи Степановича мріяли стати військовими,
моряками, льотчиками, щоб захищати рідну Батьківщину від ненависного ворога. І
у Миколи Глевича була заповітна мрія – стати моряком. За мрією він їде до
теплого Чорного моря в м. Одесу, вступає в морехідне училище. Якось в училищі
професійний художник оформляв портретну галерею відомих мореплавців. Миколі
Степановичу було наказано йому допомагати. Майбутнього мореплавця ця робота
зацікавила, і він пішов на відчайдушний крок - самостійно написав декілька
портретів.
4-й ведучий. Після 1-го
курсу, в травні 1945р., курсант Микола Главчев їде до м. Миколаєва на практику,
яку проходив на великому судні – ходив по Кавказькій лінії до міста Поті. В
кінці травня 1945 року моряки розстрілювали міни, якими Чорне море було
нашпиговане, немов оселедцями. Якось йшли до Миколаївського порту, Главчев саме
стояв у кочегарці на вахті, то йому ошпарило ногу, після чого потрапив у
госпіталь.
Саме тут, у госпіталі, Микола Степанович
почав багато та з натхненням малювати. Повернувшись в морське училище після
довготривалого лікування, він показав свої роботи директору училища.
Подивившись малюнки, директор порадив юнаку вступати до художнього училища. Так
було зроблено вибір:
Микола Степанович вступає до Одеського художнього
професійно-технічного училища ім. Митрофана Грекова.
1948 року М.С.Главчев закінчує художнє
училище, здобуває професію
альфрейщик-живописець і за направленням їде до Миколаєва, де живе і працює.
Перегляд картин художника.
1-й ведучий. Ми вдячні
вам, наші шановні гості! Наостанок пропонуємо прослухати пісню «На щастя, на
долю» (Н.Бучинська).
Немає коментарів:
Дописати коментар